UI podden i Almedalen: Fake news inför det svenska valet
Hur ska vi medborgare förhålla oss till larmen om fake news inför det svenska valet? Vad gör debatten om fake news, desinformation och dark ads för vårt förtroende för det politiska systemet?
Rapporter om utländsk inblandning i nationella val har nått oss de senaste åren, med Brexitomröstningen och det franska och amerikanska presidentvalen som tydliga exempel. Men begreppet ”fake news” har också använts för att attackera legitima nyhetskällor och institutioner för att man är besviken med vad de publicerar. Donald Trumps och Viktor Orbans attacker mot inhemsk media är två sådana exempel. Samtidigt kan sociala medier, där många inhämtar nyheter och ny teknik utnyttjas för att snabbt sprida falska nyheter och riktade reklamer som bara syns för målgruppen, och därigenom främja politiska syften som går emot demokratiska och liberala värderingar. Hur skyddar vi oss mot att påverkas av fake news, och vad för det här för konsekvenser för den politiska debatten inför svenska valet? Lyssna på samtalet på vår podd.
Talare:
Jessikka Aro, journalist, Finska Yle
Mikael Tofvesson, enhetschef omvärld och beredskap, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB
John Severinson, Head of Media Partnerships, Nordics, Facebook
Åsa Wikforss, professor, Filosofiska institutionen, Stockholms universitet
Björn Löfdahl, programdirektör, Sveriges Radio
Seminariet anordnades tillsammans med Hanaholmen och Ålands landskapsregering, och modererades av Ylva Pettersson, programsamordnare på UI.