
1Between Freedom and Censorship: Ukraine’s Mass Media in Times of Full-scale War

 

SCEEUS REPORT
NO. 9, 2025

Between Freedom and 
Censorship: Ukraine’s Mass 
Media in Times of Full-scale War
Diana Dutsyk and Andreas Umland

19 June 2025 



2Between Freedom and Censorship: Ukraine’s Mass Media in Times of Full-scale War

Executive Summary

The media market in Ukraine has changed dramatically since Russia’s full-scale invasion of 
Ukraine in February 2022. The state-controlled so-called Telemarathon, “United News”, has 
become a defining feature of Ukrainian wartime television. TV news channels not under 
government control can be watched inside Ukraine only via satellite or the internet.

Other forms of journalism have suffered from the war’s repercussions but remained largely free 
since Russia’s invasion. The abrupt discontinuation of all USAID support for independent mass 
media and monitoring NGOs in February 2025 has created a challenging situation for many 
media outlets.

The predominant social network in Ukraine is now Telegram, through which also considerable 
amounts of misinformation and disinformation are spread. As possible propaganda tools, 
espionage instruments and infiltration channels, social media networks are increasingly seen 
as threats to Ukrainian national security.

Despite the financial challenges, centralising tendencies and war-related structural changes, 
Ukrainian public discourse has remained relatively pluralistic, albeit with some limitations with 
regard to television. 

In order to improve this situation, Ukraine should:
•	 restructure, replace or abolish the current Telemarathon; 
•	 provide other civil society-vetted channels with licences; 
•	 support local media with licence applications and logistics; and 
•	 educate the population about the risks of social media use.

Western governmental and non-governmental organisations should:
•	 communicate to Kyiv the need to maintain a pluralistic media landscape;
•	 compensate for the cuts in USAID funding for Ukrainian media outlets and 

monitoring NGOs; and
•	 support existing and design new anti-disinformation projects.



3Between Freedom and Censorship: Ukraine’s Mass Media in Times of Full-scale War

Introduction: Ukraine’s Mass Media Before 2022

The early post-Soviet development of the independent Ukrainian media market was closely 
linked to the formation of Ukraine’s “patronal” political system and its infiltration by the interests 
of large corporations and their owners.1 The media sector became a central field in the 
power struggle between a number of large clans, which competed for political influence and 
economic preference with the help of, among other things, broadcasting and the press.2 In this 
respect, Ukraine differed fundamentally from most other Eastern/Central European countries. 
In Poland, the Czech Republic and Hungary, western ownership came to characterise many 
large media companies after 1991.3 

In Ukraine, in contrast, domestic financial and industrial conglomerates created a kind of national 
cartel in the media market and obstructed the entry of foreign capital. As a result, a handful 
of large domestic media combines, which included the most popular television channels, radio 
stations and print media, determined the country’s news agenda and shaped public debate to 
a considerable degree.4 The five most important before 2022 were: 

-	 Inter Media Group, which included the television channels Inter and NTN, owned by 
Dmytro Firtash and Serhiy Lyovochkin; 

-	 1+1 media, which included the television channels 1+1 and Ukraine Today, owned by 
Ihor Kolomoyskyy; 

-	 StarLightMedia (Starlight Media after 2021), which included the television channels 
ICTV, STB and Novyy (New), owned by Viktor and Olena Pinchuk (the son-in-law and 
daughter of former President Leonid Kuchma); 

-	 Media Group “Ukraina,” which included the television channels Ukraina and Ukraina24, 
owned by Rinat Akhmetov; and 

-	 The television stations Priamyy (Direct) and Channel 5, owned by former President 
Petro Poroshenko. 

The pro-Russian politician Viktor Medvedchuk, whose daughter is a godchild of Vladimir Putin, 
began building a media group in Ukraine a few years before the start of Russia’s invasion in 
2014. The shares in this group formally belonged to a confidant of Medvedchuk, a former 
Verkhovna Rada deputy, Taras Kozak. Part of Medvedchuk’s media holding comprised television 
stations such as 112 Ukraina, NewsOne and ZIK, which adopted – sometimes open, sometimes 
less open – pro-Russian stances. In the context of the escalation in tensions between Kyiv and 
Moscow in late 2021, the reporting of these channels was classified by Ukraine’s National 
Security and Defence Council as a threat to Ukraine’s national security, and they were closed.5

1   Henry Hale, Patronal Politics: Eurasian Regime Dynamics in Comparative Perspective. Cambridge, 2014.

2   Diana Dutsyk, Marta Dyczok, „Ukraine’s Media. A Field Where Power Is Contested,” in: Matthew Rojansky, Georgiy 
Kasianov, Mykhail Minakov (eds.), From “the Ukraine” to Ukraine: A Contemporary History, 1991-2021. Stuttgart, 2021, pp. 
169-206.

3   Anna Korbut, „Strengthening Public interest in Ukraine’s media sector.” Chatham House, 17.5.2021.

4   “75 % media Ukrainy nalezhyt’ politykam i oligarkham - monitoring.” Ukrainska Pravda, 11.10.2016.

5   “Ukaz Prezydenta Ukrainy № 43/2021.” Prezident Ukrainy Volodymyr Zelens’kyy, 2.2.2021, www.president.gov.ua/
documents/432021-36441.

http://www.president.gov.ua/documents/432021-36441
http://www.president.gov.ua/documents/432021-36441


4Between Freedom and Censorship: Ukraine’s Mass Media in Times of Full-scale War

The victory of Volodymyr Zelenskyy in the 2019 presidential election, and of his party “Servant 
of the People” in the parliamentary elections in the same year, marked the beginning of a 
new era in Ukrainian domestic politics.6 The agenda of the new leadership included so-called 
deoligarchisation. Ukraine’s “plutocrats” were to be cut off, in Zelenskyy’s words, from their 
“concentrated media resources, opaque access to strategic assets and their ‘krysha’ [literally: 
‘roof’, or patronage] in the government”.7 

From the Ashes of Media Oligarchy

Under the pressure of war, the largest television stations, which had previously been owned 
by competing media combines, merged to form a single channel.8 Having broadcast their own 
special programmes on the first day of the invasion, Starlight Media, 1+1 media and Inter 
Media, as well as the television station of the Ukrainian parliament, Rada, began broadcasting 
the round-the-clock political news and comments programme Telemarathon, “Edyni novyny” 
(United News), on 25 February 2022. The united television channel provides time slots for 
the editorial teams of the member stations, which they fill with their own presenters, shows 
and reports. Media Group “Ukraina” and public broadcaster National Public Tele-Radio 
Company of Ukraine, better known as Suspilne movlennia (Public Broadcasting), also joined 
the Telemarathon. The Public Broadcasting channel left the United News project in May 2024, 
however, and now operates in parallel with Telemarathon. 

Creation of the Telemarathon was initially welcomed by both the public and the journalistic 
community. In the first months of the war, the joint programming of the previously separate 
stations played an important role in preserving the cohesion of Ukrainian society. Moreover, 
in parallel with the Ukrainian-language Telemarathon, Ukraine’s government has since August 
2022 also been running a round-the-clock Russian-language news channel called “Freedom”, 
via satellite and YouTube, that continues on from earlier projects, UATV and “Dom” (House), 
created in 2015. The existence of this Ukrainian state project in Russian runs counter to the 
Kremlin’s propaganda narrative regarding ruthless government suppression of the Russian 
language by the “Kyiv regime”. Despite its existence since 2015, either out of ignorance or 
deliberately, the operation of this Russian-language channel has mostly been ignored by critical 
foreign coverage of the evolution of the language situation in Ukraine, after the start of the 
Russo-Ukrainian War on 20 February 2014.

At the same time, the Ukrainian state has been circumscribing the televisual information space 
since the start of Russia’s invasion on 24 February 2022. Thus, a number of television stations 
associated with the opposition or Poroshenko’s circle – such as Channel 5 and Priamyy, as well 
as Espreso TV which belongs to the son of businessman Kostiantyn Zhevaho – were deliberately 
and demonstratively excluded from the joint Telemarathon programme. Furthermore, the digital 
broadcasting of these channels was discontinued on 4 April 2022 without explanation.9 Since 
then, they have only been accessible via the internet or satellite, as well as, partly, via foreign 
cable transmissions. 

6   Andreas Umland, „Die ukrainischen Präsidentschaftswahlen 2019 im historischen Kontext: Paradoxa und Ursachen der 
Niederlage des Amtsinhabers Petro Poroschenko.“ Zeitschrift für Politik, No. 4/2020, pp. 418-436.

7   „Upershe za bahato rokiv v Ukrainy zmenshylasia kil’kist’ oliharkhiv, i deoliharkhizatsii tryvatyme - Volodymyr Zelens’kyy.“ 
Prezident Ukrainy Volodymyr Zelens’kyy, 14.5.2021, www.president.gov.ua/news/upershe-za-bagato-rokiv-v-ukrayini-
zmenshilasya-kilkist-olig-68445. 

8   Otar Dovzhenko, „Iz kozhnoi prasky: Use, shcho varto znaty pro natsional’nyy telemarafon.“ Detektor media, 24.5.2022.

9   „Monomarafon: Chomu vlada prypynyla movlennia 5 kanalu, Priamoho ta ‘Espreso’.“ Detektor media, 19.4.2022.

http://www.president.gov.ua/news/upershe-za-bagato-rokiv-v-ukrayini-zmenshilasya-kilkist-olig-68445
http://www.president.gov.ua/news/upershe-za-bagato-rokiv-v-ukrayini-zmenshilasya-kilkist-olig-68445


5Between Freedom and Censorship: Ukraine’s Mass Media in Times of Full-scale War

Over time, the Telemarathon has become the subject of increasing criticism.10 One year after 
the start of the war, Ukrainian media experts were suggesting that the unified format had 
exhausted itself.11 From the critics’ point of view, one problem is that the state is spending 
considerable sums on financing the Telemarathon every year. In 2024, for example, around 465 
million UAH (€10.5 million) was provided from the state budget. In addition, the Telemarathon 
is no longer perceived by viewers as a source of objective information. While 69 per cent of 
the Ukrainian population trusted the United News in its year of creation, according to an all-
Ukrainian survey by the Kyiv International Institute of Sociology (KMIS), this figure had almost 
halved to 36 per cent by 2024.12

In its 2024 report on EU enlargement, the European Commission criticised the Kyiv leadership 
with regard to the Telemarathon, pointing out that Ukraine would have to build a pluralistic media 
landscape if it wanted to become a member of the EU.13 The Commission report expressed 
concern about government funding and the lack of objectivity of United News. Minister of 
Culture and Strategic Communications Mykola Tochytskyy, appointed in 2024, responded that 
the Commission’s recommendations regarding the United News would be taken into account. 
However, the plan was only to “stop supporting the Telemarathon after the end of martial law 
and then focus on sustainable development of the media infrastructure”.14

Other points of view are offered by television channels that are not part of the Telemarathon 
and have a critical view of the government. These include Espreso TV and the channels once 
owned by Poroshenko, which are still close to him today. Before the 2022 invasion, the former-
president had moved to limit his control over his broadcasting empire. He sold his media 
outlets, including Channel 5 and Priamyy, to the holding company Vilni media (Free Media) in 
November 2021, but retains indirect influence over them.15 

The war has not just affected the national television market. There have been even greater 
changes in other media sectors. Regional and local newspapers, television channels and 
websites, especially in the areas occupied by Russia or in the immediate vicinity of the front 
line, have been severely affected by the war. According to the most recent reliable data, from 
the National Council for Television and Radio Broadcasting of Ukraine in 2022, around 15 
per cent of television and radio stations – mainly in eastern and southern Ukraine – ceased 
broadcasting due to Russian aggression, and many print titles were also closed.16

The market for printed newspapers and magazines has largely come to a standstill. There 
is currently not a single national printed mass periodical with a focus on serious social and 
political affairs, such as the daily newspaper Gazeta po-ukrainskyy, nor a single political print 
magazine with regular editions, such as the weekly magazine Ukrainskyy tyzhden (Ukrainian 
Week). 

10   Nataliia Dan’kova, „Do peremohy i dali? Shcho bude z edynym telemarafonom.“ Detektor media, 9.8.2023

11   Nataliia Dan’kova, „Biudzhet-2024: skil’ky hroshey zaplanovano na mediynu, kul’turnu sfery, kino, ‘Armiia TB’, ‘Dim’, 
‘FreeDom’ i marafon.“ Detektor media, 29.11.2023. 

12   Anton Hrushets’kyy, „Dovira do telemarafonu ‘Edyni novyny’.“ Kyivs‘kyj mizhnarodnyj institut sotsiolohii, 19.2.2024.

13   “Ukraine Report 2024.” European Commission: European Neighbourhood Policy and Enlargement Negotiations (DG 
NEAR), 30.10.2024, https://neighbourhood-enlargement.ec.europa.eu/ukraine-report-2024_en. 

14   “Ministr Tochyts’kyy vidpoviv na krytyku telemarafonu z boku ES.” Radio Svoboda, 31.10.2024.

15   Ira Kryts’ka, Denys Krasnikov, „Vplyv za $10 mln na rik.“ Forbes, 10.11.2021.

16   „15 % teleradiokompaniy prypynyly movlennia cherez nastup Rosii.“ Detektor media, 17.6.2022.

https://neighbourhood-enlargement.ec.europa.eu/ukraine-report-2024_en


6Between Freedom and Censorship: Ukraine’s Mass Media in Times of Full-scale War

Most are now fully online and some, such as NV.ua, have become multimedia platforms 
producing texts, videos and podcasts. These new enterprises typically use a variety of channels 
to distribute content and have not only a website, but also their own accounts on Telegram, 
Instagram, Facebook, YouTube, TikTok, and so on. 

On the other hand, the online media market is developing rapidly, and a number of high-quality 
analytical portals and news sites operate according to professional standards and ethical 
principles. These media outlets are primarily those on the so-called White List compiled by 
the Ukrainian NGO Institute of Mass Information (IMI), on the basis of an audit of compliance 
with professional standards. The following media outlets were on this list in the second half of 
2024: Suspilne, Ukrainska Pravda, NV.ua, Radio Svoboda, Dzerkalo tyzhnia, Babel, Hromadske, 
Teksty, Hromadske radio, Espreso TV, Slovo i dilo, Graty and Ukrainskyy tyzhden.17

In terms of media consumption, traditional radio and press outlets have continued to lose 
popularity during the war. Social media entities, on the other hand, have experienced a rise in 
popularity. According to the annual survey conducted by the InMind Agency on behalf of the 
Ukrainian branch of Internews and the United States Agency for International Development 
(USAID), the vast majority of Ukrainians consumed news mainly via social media in 2024 (84 
per cent). Significantly fewer used news websites or television (30 per cent), radio (12 per 
cent) or print media (5 per cent). For the first time since the 2022 invasion, respondents’ trust 
in the media fell in the autumn of 2024 to less than half of those surveyed (47 per cent).18 

Telegram Instead of Television

The biggest challenge for traditional media today is the competition from social media networks. 
The Internews/USAID survey mentioned above found that Telegram is now the leading news 
provider in Ukraine. In 2024, 73 per cent of Ukrainians surveyed used this platform to find out 
about events. YouTube was in second place at 19 per cent. 

Telegram’s political channels reached an increasingly large audience following the invasion. 
According to a December 2022 survey for the Ukrainian Media and Communications Institute 
(UMCI) by the Kyiv International Institute of Sociology (KMIS), 63.3 per cent of Ukrainians 
started using Telegram channels to receive political news after 24 February 2022, while only 
35.9 per cent were doing so before the full-scale invasion. Against a backdrop of the escalating 
war, a large number of partly anonymous Telegram channels were formed, which in some cases 
reach millions of subscribers. 

The huge popularity of Telegram can be explained by the suitability of its design for a wartime 
situation. In the above UMCI/KMIS survey, 41 per cent of respondents said that Telegram 
channels are useful because they are convenient to use; 39 per cent value them for their 
timely information on missile/drone launches and possible impact times/areas; and 37.6 per 
cent appreciated them for their speed. A further 23.5 per cent of respondents use Telegram 
channels because they publish news that is not available from traditional media.19 

17   „Bilyj spysok IMI za druhe pivrichchia 2024 roku: uvishly 13 media.“ Instytut masovoi informatsii. 1.11.2024.

18   „Ukraintsi chastishe vyznachaiut’ informatsini manipuliatsii iak zahal’nu problemu, shcho vplyvae na ikhne zhyttia, khocha 
vrazlyvist’ shchodo rosis’koi dezinformatsii zrostae.“ Internews, 7.11.2024.

19   Diana Dutsyk, Yuliya Dukach, Olha Iurkova, Anastasiya Plys, Oksana Pochapska, Anastasiia Sychova, How Non-



7Between Freedom and Censorship: Ukraine’s Mass Media in Times of Full-scale War

On the other hand, the new prominence of the partly anonymous Telegram channels has 
facilitated the spread of disinformation and become a tool for influencing public opinion. The 
founder of Telegram, Pavel Durov, is Russian, which – from a Ukrainian perspective – raises 
the risk of cooperation with the Russian secret services and the transfer of Ukrainian user 
data to Russia. Most of the Telegram channels with an audience of millions examined in the 
UMCI study only partially disclose their sources of information, if at all, and also disregard 
other ethical and journalistic standards. The style of news presentation in anonymous Telegram 
channels varies from informative and factual to highly emotional, and occasionally contains 
obscenities or even hate speech. 

Despite criticism of Telegram from media experts, civil society organisations, parliamentarians 
and the government, official channels of public institutions began to appear on Telegram after 
24 February 2022, including representatives of state organs and local government. These 
various public actors were following a dominant social trend. The proliferation of the social 
network also forced traditional media outlets to set up their own Telegram channels. Even the 
military now communicates with the population via Telegram. 

The paradox of the success of the Telegram strategy is that governmental bodies responsible 
for information policy and state security agencies repeatedly highlight the risk that this network 
poses to the country. The head of Ukraine’s military intelligence service (HUR), Kyrylo Budanov, 
for example, considers Telegram to be a threat to Ukrainian national security.20 Among other 
things, Russia’s secret services have used certain Telegram channels to recruit young Ukrainians 
for acts of sabotage, such as setting fire to vehicles of the Ukrainian armed forces.21

How the War has Changed the Media Business

The large media groups are also moving away from traditional television to various digital 
formats, broadcasting not only via satellite but also via cable, video channels, the internet and 
live streaming. Using these methods, Starlight Media, for instance, generated revenues of UAH 
300 million, or around €7 million, from distributing entertainment content via YouTube in 2024. 
The total income of the company’s digital division amounted to around half a billion hryvnias 
in 2024, which is roughly three times more than in 2023.22 The media group has created 
and developed more than 100 YouTube channels with almost 50 million subscribers and now 
translates its content into English, Spanish, Portuguese and Polish. 

Ukrainian broadcasters are also trying to monetise content produced in previous years in new 
ways, making increasing use of free ad-supported streaming television (FAST). These live 
channels are financed by advertising and run over the internet. In the Ukrainian market, FAST 
is often used by channels to broadcast popular old content and remarket it via an over-the-top 
(OTT) media service, which is a multimedia streaming service offered to viewers directly over 
the internet, bypassing cable, terrestrial and satellite television platforms.

Institutionalized News Telegram Channels Operate and Capture the Audience in Ukrainian Segment. UMCI. Kyiv, 2023, <www.
jta.com.ua/wp-content/uploads/2023/03/Telegram-Channels-2023_EN.pdf>.

20   „Budanov: Telegram - tse zagroza natsbezpetsi.“ UkrInform, 7.9.2024.

21   Iryna Sysak, Valeriia Egoshyna, Iuliia Khymeryk, „Nebezbechnyj trend.“ Radio Svoboda, 8.10.2024.

22   Vitaliy Gusev, „Melodramy dlia Meksyky ta SShA.“ Forbes, 26.11.2024. 



8Between Freedom and Censorship: Ukraine’s Mass Media in Times of Full-scale War

Other prominent forms of fundraising include grants from international organisations and 
crowdfunding – an approach used by independent and regional media in particular. In the first 
half of 2022, for example, crowdfunding campaigns and donations raised more than €2.2 
million for six months of operations for 13 national media companies, covering around 60 
per cent of their needs for this period. The beneficiaries were Ukrainska Pravda, NV.ua, Liga, 
Ukrainer, Hromadske, Detektor media, Bihus.info, Slidstvo.Info, Zaborona, Dzerkalo tyzhnia, 
The Village Ukraine, Forbes and Babel.23 

War-related and Other Restrictions

Kyiv did not introduce direct government censorship on independent organs following the 
imposition of martial law in 2022; only certain restrictions were placed on Ukrainian mass 
media. The then Commander-in-Chief of the Ukrainian Armed Forces, Valeriy Zaluzhnyy, issued 
an order outlining these limits at the start of Russia’s full-scale invasion. It specified the method 
for accreditation of media representatives during the state of emergency, defined a list of 
militarily sensitive information about troops and their operations that must not be disclosed, and 
regulated the work of journalists in the frontline area and the transmission of visual material.24 

Before the invasion, Ukraine had adopted one of the most progressive laws on access to 
public information, opening up most state registers and the databases of ministries and other 
government agencies to investigative journalists and other interested persons. After martial 
law was declared, however, access to government information was restricted. The authorities 
often no longer adhere to prescribed deadlines for processing requests from journalists and 
citizens or for disclosing public information on official websites.25 For example, 51 per cent of 
journalists surveyed in 2023 complained about the refusal of authorities to provide socially 
important information and 17 per cent complained about accreditations not being granted.26

Most of the grant assistance to Ukrainian media was, until early 2025, provided by the US 
government through USAID and other organisations. The decision by the administration of 
the newly elected US President, Donald J. Trump, to end all non-military support programmes 
around the world, including in Ukraine, has had a negative impact on independent Ukrainian 
media. First and foremost, it affects small regional newsrooms, especially those that have been 
relocated from regions that are either temporarily occupied or located in the battle zone.27 The 
decision will also have negative consequences for investigative journalism. 

23   „Ukrains‘ki ta mizhnarodni media y orhanizatsii zibrali na kraudfandynhu ponad 4,8 mln evro.“ Forbes, 30.6.2022.

24   „Nakaz Holovnokomanduvacha Zbroynykh Syl Ukrainy №73.“ Ministerstvo oborony Ukrainy, 3.3.2022, www.mil.gov.ua/
content/mou_orders/nakaz_73_zi_zminamu.pdf.

25   Dariia Opryshko, Monitorynh media pliuralizmu v tsyfrovu eru. Florence, 2023. 

26   “Pid chas viyny zberihaet‘sia svoboda slova v Ukraini, ale edynyj marafon treba prypyniaty - opytuvannia zhurnalistiv.” 
Zmina, 3.5.2023.

27   David L. Stern and Robyn Dixon, „Independent media in Russia, Ukraine lose their funding with USAID freeze,“ The 
Washington Post, 7.2.2025. https://www.washingtonpost.com/world/2025/02/07/ukraine-russia-independent-media-trump-
usaid/.

http://www.mil.gov.ua/content/mou_orders/nakaz_73_zi_zminamu.pdf
http://www.mil.gov.ua/content/mou_orders/nakaz_73_zi_zminamu.pdf
https://www.washingtonpost.com/world/2025/02/07/ukraine-russia-independent-media-trump-usaid/
https://www.washingtonpost.com/world/2025/02/07/ukraine-russia-independent-media-trump-usaid/


9Between Freedom and Censorship: Ukraine’s Mass Media in Times of Full-scale War

According to the media expert, Galyna Piskorska, “80 per cent of Ukrainian media outlets 
received funding through USAID. […] without donor aid or state budget support in 2025, 
newspapers and magazines may decrease by a further 20 per cent in Ukraine, while subscription 
circulation could drop by 25–30 per cent”.28 According to a survey of 120 newsrooms, 7.5 per 
cent had begun to cut staff after the suspension of US funding in February 2025, 9.5 per 
cent were facing problems with office rent, 11 per cent had reduced content production and 
10.5 per cent were cutting salaries and switching to part-time work.29 This reliance on foreign 
funding may appear unhealthy, but Ukraine’s wartime economy provides few alternative ways 
for non-entertainment media to earn money and develop. 

The end of USAID funding will not only negatively impact the pluralism of Ukraine’s media 
landscape, but could also weaken freedom of speech in Eastern Europe more broadly. Ukrainian 
media experts expect Russia to intensify its disinformation and propaganda campaigns in 
view of the Trump administration’s withdrawal of support for projects aimed at countering 
disinformation. Activists in Kyiv are already noting that the Chinese government is stepping 
in to fill the void left by USAID in Ukraine. Moreover, the position of Russia, and that of other 
subversive powers, has been strengthened by the decision of tech giants such as Meta to 
weaken their review and fact-checking mechanisms, which were established in response to 
the spread of fake news and hate speech. This creates a new reality and novel challenges for 
Ukrainian media outlets and individual journalists.

Conclusions

The functions and functioning of the Ukrainian mass media changed fundamentally after 24 
February 2022. The former oligarch-controlled channels disappeared and were partly merged 
into the state-financed Telemarathon, United News. The remaining independent broadcasters, 
news agencies, web portals and periodicals had to reinvent themselves and seek new 
audiences, publication formats, communication channels and funding sources. The importance 
of social media – especially Telegram – has skyrocketed. The media landscape has become 
less open due to the presence of military censorship, government centralisation and political 
self-censorship. 

In spite of these and other challenges stemming from wartime conditions and martial law since 
2022, the Ukrainian public discourse remains essentially pluralistic, nevertheless. According 
to a sociological survey of journalists conducted by the Democratic Initiatives Foundation in 
cooperation with the ZMINA Human Rights Centre in 2023, journalists rated the state of 
freedom of expression at 6.4 on a 10-point scale, with 10 being very good.30

28   Galyna Piskorska, „Local newspapers are a lifeline in Ukraine, but USAID cuts may force many to close or become biased 
mouthpieces,“ The Conversation, 17.3.2025. https://theconversation.com/local-newspapers-are-a-lifeline-in-ukraine-but-usaid-
cuts-may-force-many-to-close-or-become-biased-mouthpieces-250917.

29   Anita Prasad, „Mayzhe 60% zhurnalistiv ochikuiut‘ katastrofichnykh naslidkiv dlia media vid zupynky dopomohy SShA – 
opytuvannia IMI,“ Forbes, 4.2.2025. https://forbes.ua/news/mayzhe-60-zhurnalistiv-ochikuyut-katastrofichnikh-naslidkiv-dlya-
media-vid-zupinki-inozemnoi-dopomogi-ssha-opituvannya-imi-04022025-26868.

30   “Pid chas viyny zberihaet’sia svoboda slova v Ukraini.”

https://forbes.ua/news/mayzhe-60-zhurnalistiv-ochikuyut-katastrofichnikh-naslidkiv-dlya-media-vid-zupinki-inozemnoi-dopomogi-ssha-opituvannya-imi-04022025-26868
https://forbes.ua/news/mayzhe-60-zhurnalistiv-ochikuyut-katastrofichnikh-naslidkiv-dlya-media-vid-zupinki-inozemnoi-dopomogi-ssha-opituvannya-imi-04022025-26868


10Between Freedom and Censorship: Ukraine’s Mass Media in Times of Full-scale War

Diversity of opinion has been ensured, among other factors, by:

•	 the operation of the public broadcaster Suspilne movlennia

•	 the diversity of online media outlets and their independent financing

•	 the many uncontrolled Telegram channels

•	 political information spread via various other social media

•	 the presence of investigative research teams in several media outlets

•	 the presence of non-governmental organisations that monitor state organs, and

•	 largely unrestricted public debate on contentious issues.

Nonetheless, the state of Ukraine’s mass media landscape is neither satisfactory nor stable. It 
requires further attention from both national and international actors.

Policy Recommendations
Against this backdrop, the Ukrainian government should, in cooperation with Ukrainian 
civil society:

•	 restructure or replace the Telemarathon in a way that makes this channel or a 
substitute more acceptable to Ukrainian viewers, media monitoring organisations and 
the European Union;

•	 provide other civil society-vetted Ukrainian television and radio stations with licences 
to enable their full access to all communication networks;

•	 support, as far as possible, regional and local media outlets with licences, logistics and 
cooperation;

•	 intensify ongoing campaigns to warn Ukrainian social media consumers about the 
various problems and risks related to such popular networks as Telegram and TikTok.

Western governmental and non-governmental organisations should:

•	 communicate through political and diplomatic channels the need for Ukraine to maintain 
a pluralistic landscape of respected media outlets, whether electronic or traditional; 

•	 restore as far as possible, or compensate for, the cut in USAID funding for Ukrainian 
media companies and for NGOs engaged in researching and improving journalism; 

•	 continue and expand, together with Ukrainian partners, the monitoring of recent 
developments in Ukraine’s electronic, social and traditional media landscape;

•	 strengthen and/or expand currently operating anti-disinformation projects and 
networks, and facilitate stronger cross-border cooperation between anti-disinformation 
initiatives in the Eastern Partnership countries, the European Union and beyond.



Previous SCEEUS Publications 

Armenia’s European hopes amid Georgia’s crisis: The EU’s opportunity in the South 
Caucasus by Hugo von Essen & Jakob Hedenskog 
SCEEUS Report No. 8, 2025

The prospects of Moldova’s EU accession with or without a defined status of the 
Transnistrian region by Eugen Cara 
SCEEUS Guest Report No. 2, 2025

Diana Dutsyk 
Senior Lecturer in Journalism at the Kyiv-Mohyla Academy, and a member 
of Ukraine’s non-governmental Commission on Journalistic Ethics and the 
presidential Council for Freedom of Speech and the Protection of Journalists.

About SCEEUS

The Stockholm Centre for Eastern European Studies (SCEEUS) at the Swedish Institute 
of International Affairs (UI) is an independent Centre, funded by the Swedish Government, 
established in 2021. The Centre conducts policy relevant analysis on Russia and Eastern 
Europe and serves as a platform and meeting place for national and international discussions 
and exchanges on Russia and Eastern Europe. Guest Commentaries are written based on the 
views of the writers and do not necessarily reflect the views of SCEEUS. 

Photo: AP/ Evgeniy Maloletka

© 2025 Stockholm Centre for Eastern European Studies

Andreas Umland 
Analyst, SCEEUS

https://sceeus.se/en/publications/armenias-european-hopes-amid-georgias-crisis-the-eus-opportunity-in-the-south-caucasus/
https://sceeus.se/en/publications/armenias-european-hopes-amid-georgias-crisis-the-eus-opportunity-in-the-south-caucasus/
https://sceeus.se/en/publications/the-prospects-of-moldovas-eu-accession-with-or-without-a-defined-status-of-the-transnistrian-region/
https://sceeus.se/en/publications/the-prospects-of-moldovas-eu-accession-with-or-without-a-defined-status-of-the-transnistrian-region/

	_Hlk186723341

