
 

BRIEF
NO. 3 2024

Navigating Chinese presence in 
the Swedish media landscape  
Erika Staffas Edström

The Chinese Communist Party (CCP) is intensifying its efforts to enhance China’s global 
influence. It aims to shape international perceptions of China to make these align with its 
interests. These efforts in foreign propaganda target two main groups: communities with 
ties to China through their heritage, ethnicity or language, so called Overseas Chinese, and 
foreigners without these ties. They aim to mitigate hostility towards the regime and enhance 
loyalty to the CCP among overseas Chinese, while also disseminating positive narratives 
regarding the CCP’s achievements to non-Chinese foreigners. This means that the CCP 
politically prioritizes information control and propaganda initiatives. The CCP views it as 
necessary to provide guidance of public opinion, because not doing so would be a risk to 
China’s national security and political stability. In this respect, news media abroad plays a 
pivotal role in the CCP’s efforts to influence public opinion beyond China’s borders. 

This overview will analyse into the CCP’s interactions with news media in Sweden. It focuses 
on the following aspects: Chinese-language diaspora media, expelled Chinese journalists, 
as well as the CCP’s engagement with both traditional and alternative media channels. Un-
derstanding these dynamics is important for safeguarding media independence, upholding 
democratic values, and fostering a well-informed public discourse on the CCP’s efforts to 
influence global issues.

Chinese-language diaspora media in Sweden

In recent years, a substantial proportion of the Chinese-language diaspora media outlets 
operating outside of China have shifted to become more supportive of the CCP. This is likely 
the result of the CCP’s increased efforts under Xi Jinping to tighten control over diaspora 
people. This work is largely conducted through the United Front, which is both a department 
within the CCP and a political strategy involving the use of networks of groups and individu-
als who are influenced or controlled by the Party to advance its interests. 

https://www.wilsoncenter.org/article/chinas-foreign-propaganda-machine
https://ad-aspi.s3.ap-southeast-2.amazonaws.com/2024-05/Truth%20and%20reality%20with%20Chinese%20characteristics.pdf?VersionId=7QGthzWOjdR3.FCXuG0KJptYYGQiDGyo
https://books.google.se/books/about/Hidden_Hand.html?id=GI1UEAAAQBAJ&redir_esc=y


2﻿Navigating Chinese presence in the Swedish media landscape  

This media strategy involves a closer collaboration with local editorial teams and an expan-
sion of communication channels to reach the diaspora. Studies also highlight the United 
Front’s role in shaping media narratives by incentivizing Party-friendly views and penalizing 
dissent. The shift has led to a decline in the quality of reporting, freedom of expression, and 
independence of Chinese-language media in many countries. Globally, CCP influence is 
pervasive, with the presence of numerous CCP-friendly diaspora media outlets worldwide. 
In 2020, over 100 such outlets were identified in Europe, primarily in the UK, Ireland, France, 
Germany, and the Nordic countries.

In 2023, the Swedish National China Center published an in-depth overview of the Chine-
se-language diaspora media in Sweden. The report analysed how these outlets are influen-
ced by the CCP, which makes use of them to disseminate its narratives. It defined influence 
as established connections between diaspora media and the CCP. These connections inclu-
ded organizational links between media outlets and the Chinese authorities and the United 
Front. They also included the way Chinese-language media organizations avail themselves 
of CCP offered benefits like free access to content through content-sharing agreements, 
sponsored journalist trips to China aiming to align media reporting with CCP narratives, 
and offers of increased status and visibility. These kinds of agreements between the CCP 
and overseas Chinese media organizations are common. They are part of a media strategy 
employed by Chinese officials referred to as “borrowing a boat to go out on the sea”, which 
means to make use of someone else to spread your own message.1 

The report identified four currently active Chinese-language diaspora media outlets in 
Sweden: Green Post, Chinese Online, Nordic Chinese Times and Nordic Chinese News-
paper, as well as one press centre. The outlets were established in the mid-2010’s and all 
of them present CCP-friendly narratives. The media outlets primarily publish news online 
and according to their own information have approximately 6000-10000 daily views each. 
However, Nordic China Newspaper also publishes a printed newspaper. All outlets have a 
social media presence on for instance WeChat and X, but the level of engagement seems 
quite low. 

The 2023 report revealed that all outlets have numerous points of contact and exchanges 
with both Chinese authorities and organizations affiliated with the United Front, both within 
and outside of Sweden. They are also members of journalist associations controlled by the 
CCP. They take part in sponsored media forums and trips to China for journalists. Further-
more, these media outlets have multiple content-sharing agreements with party and state 
media, making them examples of the CCP’s use of the “borrowing a boat to go out on the 
sea” strategy.

While the existence of diaspora media is not necessarily problematic, collaborations with 
the Chinese authorities raise several concerns. First, these collaborations suppress inde-
pendent CCP-critical news that could otherwise be featured in diaspora media. Second, 
they allow the CCP to influence reporting and to disseminate news that supports its own 
narratives. The diaspora media’s free syndication of news produced by Chinese state media 
encourages the uncritical spread of regime propaganda. This is different to their reproduc-
tion of news from other Western news agencies such as Reuters. Third, diaspora media help 
the Chinese authorities to expand their reach to new readers who would not typically follow 

1  借船出海, alternatively “buying a boat to go out the sea”, 买船出海.

http://www.uscc.gov/sites/default/files/Sarah%20Cook%20May%204th%202017%20USCC%20testimony.pdf
https://apo.org.au/node/36098
http://www.jstor.org/stable/resrep25132.1
https://henryjacksonsociety.org/wp-content/uploads/2019/12/HJS-Sharp-Power-Report-FINAL.pdf
https://kinacentrum.se/wp-content/uploads/2023/07/ro-med-kommunistpartiets-aror-en-granskning-av-den-kinesiska-medienarvaron-i-sverige-1.pdf
https://kinacentrum.se/wp-content/uploads/2023/07/ro-med-kommunistpartiets-aror-en-granskning-av-den-kinesiska-medienarvaron-i-sverige-1.pdf
http://www.uscc.gov/sites/default/files/Sarah%20Cook%20May%204th%202017%20USCC%20testimony.pdf


3﻿Navigating Chinese presence in the Swedish media landscape  

them. For instance, Chinese Embassies have encouraged diaspora media to host party de-
legations, using this media to facilitate dialogue between the party and the diaspora. Fourth, 
these collaborations risk legitimizing undemocratic narratives in Swedish society. This is be-
cause in some of this news content it might not be obvious to the audience who the sender 
is. When messages are being conveyed by diaspora media, this may create the impression 
that certain standpoints presented are not only those of the Chinese authorities but society 
in general. This can have the effect of creating a “neutral landscape” for United Front work. 

The two cases of expelled Chinese journalists in Sweden 

In April 2024, the Swedish Minister of Justice rejected an appeal against the decision to 
expel a Chinese journalist, owner of the aforementioned Chinese-language media outlets 
Green Post and Chinese Online. This legal decision, made under the Special Controls in 
Respect of Aliens Act, includes a lifelong ban on returning to Sweden. The reason given 
for the decision was that the Swedish Security Service has deemed the journalist a serious 
threat to Swedish society. However, the specific accusations against the individual have not 
been disclosed, something commonly the case with Security Service assessments. 

The journalist had been working in Sweden since 2006, including a 15-year tenure at China 
Radio International. In 2015 and 2016, the journalist established the diaspora media outlets 
Green Post and Chinese Online, and then later the English-language site China-Europe 
Dialogue. These platforms featured news from Chinese state media and organizations lin-
ked with the United Front and provided an option for the Chinese Embassy in Stockholm to 
publish articles for a fee. The journalist behind the media outlets has been shown to have 
participated in state-sponsored trips to China. These trips resulted in events and articles that 
convey a pro-CCP narrative, including photo exhibitions that depict the western Chinese 
region of Xinjiang, which has been widely reported to be subject to a CCP crackdown in-
volving mass incarceration of citizens, as a safe and prosperous region. The journalist is also 
reported to have facilitated meetings between Chinese officials and their Swedish counter-
parts during visits to Sweden. 

The public reactions from Chinese authorities to the decision to expel this journalist has, so 
far, been relatively mild. In a statement, the Chinese Embassy in Stockholm declared that 
“None of the smears and attacks will stop China’s development and progress”. Similarly, the 
Chinese state-owned media outlet Global Times, which is often hawkish in its coverage, 
discussed the issue  in an article which was relatively toned-down. This article suggested 
that the decision was politically motivated and due to the deteriorating relationship between 
Sweden and China in recent years, and it also attributed it to growing negative percep-
tions about China throughout Europe. The strongest reaction came from the aforementio-
ned Nordic Chinese Newspaper, one of the overseas Chinese-language media outlets in 
Sweden. This accused Swedish media of “casting a shadow over the many years of friendly 
relations between Sweden and China, harming the interests of the people of both China and 
Sweden, and causing tension in the work, study, and normal lives of Chinese nationals in 
Sweden, resulting in irreparable losses and impacts”.

Notably, this is not the first time a Chinese journalist has been expelled from Sweden. In 
2009, a correspondent for the Chinese state-owned newspaper and CCP mouthpiece, the 
People’s Daily, and his wife, a Chinese diplomat working as a press officer at the Chinese 

https://protorp.org/wp-content/uploads/2018/03/magicweaponsanne-mariebradyseptember162017.pdf
https://protorp.org/wp-content/uploads/2018/03/magicweaponsanne-mariebradyseptember162017.pdf
https://www.reuters.com/world/europe/sweden-orders-expulsion-chinese-journalist-over-national-security-lawyer-says-2024-04-08/
https://www.reuters.com/world/europe/sweden-orders-expulsion-chinese-journalist-over-national-security-lawyer-says-2024-04-08/
https://www.refworld.org/legal/legislation/natlegbod/2022/sv/147327
https://www.refworld.org/legal/legislation/natlegbod/2022/sv/147327
https://kinacentrum.se/wp-content/uploads/2023/07/ro-med-kommunistpartiets-aror-en-granskning-av-den-kinesiska-medienarvaron-i-sverige-1.pdf
https://www.globaltimes.cn/page/202404/1310304.shtml
https://www.cmeds.se/bohrb/2024/04/7829


4﻿Navigating Chinese presence in the Swedish media landscape  

Embassy in Stockholm, were expelled. This action followed the revelation that a naturalized 
individual of Chinese origin had been systematically reporting to them information about 
Uyghur activists in Sweden. According to a 2012 report from the Central Intelligence Agen-
cy (CIA) in the United States, the case marked a notable change in how China conducts 
intelligence operations. Prior to the case, “no exposed Chinese espionage case occurred 
without operational activity inside China”. Using a journalistic cover, however, is a known 
method through which the Chinese authorities conduct intelligence work abroad. For instan-
ce, one of the tasks assigned to the Chinese state-owned news agency Xinhua is to gather 
information and produce classified reports for the Chinese leadership. In 2020, British au-
thorities expelled three individuals working for the Chinese Ministry of State Security who 
were posing as journalists.

China’s engagement with news media in Sweden

Between 2018 and 2021, the Chinese Embassy in Stockholm under the direction of Am-
bassador Gui Congyou (桂从友) carried out an extensive campaign that targeted, among 
others, Swedish news media and journalists. The methods that it used included strongly 
worded statements published on its website and social media accounts, personal letters, 
op-eds, and interviews with the Chinese ambassador. All of these statements sought to 
justify China’s conduct and to influence Swedish media reporting on China. A report by the 
Swedish public television broadcaster SVT found that four of the eight Swedish media out-
lets which were included in their investigation had been contacted by the Chinese Embassy 
on multiple occasions, with the Embassy criticizing their reporting. The Embassy also sent 
criticism directly to journalists. In one case an e-mail stated that the journalist in question 
should stop reporting on China or eventually “face the consequences”. The Swedish public 
broadcaster SVT has also received threats from the Embassy concerning the continued 
possibility of obtaining China visas for its staff.

In 2022, the CCP appointed Cui Aimin (崔爱民) as its new ambassador in Stockholm. 
With this change in ambassador, the Chinese Embassy underwent a shift in its public dip-
lomacy, adopting a more diplomatic tone in its official communication. Nonetheless, critical 
statements from the Embassy persist, particularly regarding interactions between Swedish 
politicians and representatives from Taiwan. Notably, Ambassador Cui’s presence in main-
stream Swedish media seems to have decreased, when compared to his predecessor who 
frequently made statements in different Swedish media outlets. Nonetheless, he occasion-
ally contributes to mainstream media outlets with op-eds, discussing topics such as sus-
tainability and China’s development. Ambassador Cui also engages with more niche media 
platforms, such as the Marxist-Leninist weekly newspaper Proletären and the publication 
FokusKina, which is focused on Sweden-China relations and is run by an organization with 
the same name that aims to spread knowledge about China through op-eds and interviews. 

Chinese propaganda efforts have also penetrated Swedish national TV. In 2020, the 
Swedish Educational Broadcasting Company (UR) aired a documentary series titled “Hi-
malaya – neighbor in the clouds,” produced by amongst others the China Intercontinental 
Communication Center (CICC), a company operated by a Chinese government organ, the 
State Council Information Office. The series presents an image of Tibet as a tourist destina-
tion, omitting significant issues such as strict censorship and severe political repression by 
the Chinese regime. After it was revealed that CICC was one of the producers, the media 
company removed the series from its platforms.

https://uhrp.org/report/the-fifth-poison-the-harassment-of-uyghur-overseas/
https://www.cia.gov/resources/csi/static/Beyond-Spy-vs-Spy.pdf
https://www.cia.gov/resources/csi/static/Beyond-Spy-vs-Spy.pdf
https://books.google.se/books?id=3ZfpbEaitBwC&pg=PA153&lpg=PA153&dq=%22also+serves+some+of+the+functions+of+an+intelligence+agency,+gathering+information+and+producing+classified+reports+for+the+Chinese+leadership+%22&source=bl&ots=bwo2ghLMh8&sig=k4NGL3h6C&redir_esc=y#v=onepage&q=%22also%20serves%20some%20of%20the%20functions%20of%20an%20intelligence%20agency%2C%20gathering%20information%20and%20producing%20classified%20reports%20for%20the%20Chinese%20leadership%20%22&f=false
https://www.reuters.com/business/media-telecom/uk-expelled-three-chinese-spies-posing-journalists-past-year-telegraph-2021-02-05/
https://www.ui.se/globalassets/ui.se-eng/publications/ui-publications/2019/ui-brief-no.-4-2019.pdf
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/china-s-large-scale-media-push-attempts-to-influence-swedish-media
https://frivarld.se/wp-content/uploads/2021/08/KinaRapport.pdf
https://www.svt.se/kultur/kinesiska-ambassaden-har-skickat-hotmejl-till-journalisten-jojje-olsson
https://www.expressen.se/nyheter/kina-hotade-att-dra-in-svt-visum-/?gaa_at=eafs&gaa_n=ARTJ-U8jNTO7-50wy0czHARnLgLmysHEf1agbox1ApaH2GslNeqOC1zSlOUn62RMZnY%3D&gaa_ts=6634a6c1&gaa_sig=n1v_ZW7
https://www.expressen.se/nyheter/kina-hotade-att-dra-in-svt-visum-/?gaa_at=eafs&gaa_n=ARTJ-U8jNTO7-50wy0czHARnLgLmysHEf1agbox1ApaH2GslNeqOC1zSlOUn62RMZnY%3D&gaa_ts=6634a6c1&gaa_sig=n1v_ZW7
https://www.di.se/debatt/debatt-kinas-utveckling-kommer-att-ge-sverige-nya-mojligheter/
https://www.di.se/debatt/debatt-kinas-utveckling-kommer-att-ge-sverige-nya-mojligheter/
https://sverigesradio.se/artikel/kinas-nya-ambassador-riksdagsledamoter-ska-inte-ha-kontakt-med-taiwan
https://sverigesradio.se/artikel/kinas-nya-ambassador-riksdagsledamoter-ska-inte-ha-kontakt-med-taiwan
https://www.svt.se/kultur/ur-avpublicerar-dokumentar-efter-hard-kritik
https://www.svt.se/kultur/ur-avpublicerar-dokumentar-efter-hard-kritik


5﻿Navigating Chinese presence in the Swedish media landscape  

The Chinese authorities have also placed paid-for content in Swedish news media. Between 
2005 and 2013, GB Times, a Finnish-Chinese joint venture which is majority owned by a 
subsidiary of the Chinese state-owned radio broadcaster China Radio International, produ-
ced segments for a range of different radio stations discussing current and cultural events 
in China without disclosing their nature. In 2016, the Swedish newspaper Svenska Dag-
bladet published a full-page paid feature, written by the Chinese ambassador to Sweden at 
that time, which sought to justify China’s territorial claims in the South China Sea (a region 
where multiple Asian states have competing sovereignty claims). Similarly, during the 2019 
democracy protests in Hong Kong, the Swedish newspaper Dagens Nyheter published a 
full-page paid-for feature by the Beijing-controlled government of the Hong Kong Special 
Administrative Region of China which was part of a global campaign asserting China’s nar-
rative. The feature declared, “What you read, see, hear – or share on social media – is just 
part of a complex social, economic, and political puzzle. A puzzle we will solve on our own”. 

Expanding the outreach efforts to alternative media in Sweden 

In November 2023, representatives from NewsVoice and Nya Dagbladet participated in a 
sponsored trip to China paid for by the Chinese Embassy in Stockholm. Both outlets were 
launched in 2012. NewsVoice could be described as a news site catering to conspiracy 
theorists and vaccine sceptics, while Nya Dagbladet is a right-wing news site. During their 
visit to China, the representatives met with researchers from a Chinese state think-tank, the 
Shanghai Institute for International Studies, which is affiliated with the Shanghai Municipal 
Government. They discussed, among other things, ”how independent media in the West are 
oppressed by the West’s establishment”. Representatives from the media outlets have also 
participated in Chinese Embassy receptions to commemorate China’s founding.

Following the sponsored trip, NewsVoice has notably increased its publication of articles 
depicting China’s development and governance in a positive light. Some of the articles are 
based on reporting in Chinese official media, such as a piece from February 2024 that as-
serts that “Beijing has managed to stabilize the political situation in its northwestern province 
of Xinjiang”. No articles expressing negative sentiments towards China have been found. 
This is a notable shift from before, when the outlet published articles that, for instance, pro-
blematized China’s increased surveillance of its citizens.

Prior to the China trip made by NewsVoice and Nya Dagbladet, we have not found any other 
cases of non-diaspora media professionals in Sweden traveling to China on state-sponso-
red journalist trips. This new development may be connected to what has been reported as 
a broader pattern where there are growing connections between China and individuals who 
are associated with far-right political movements in Europe. For instance, there is the case of 
the politician Maximilian Krah, who serves as a representative for the Alternative for Germa-
ny in the European Parliament since 2019. Krah was reported to have received funds from 
Chinese state-owned companies and gone on trips to China funded by these companies. 
He has made political statements which align with the CCP’s interests, for example down-
playing criticism of the internment camps in Xinjiang province as “anti-China propaganda”, 
something which is also the standard CCP response to this criticism. 

Since 2023, China’s ambassador to Sweden, Cui Aimin, has also published multiple opini-
on pieces in both NewsVoice and Nya Dagbladet. In general, the themes of these articles 

https://www.dn.se/nyheter/sverige/peter-wolodarski-om-kritiken-mot-kinas-hongkongannons/
https://expo.se/granskning/svenska-alternativmedier-uppvaktas-av-kina/
https://www.svt.se/kultur/presstodshandlaggare-larmar-en-koordinerad-paverkanskampanj
https://expo.se/lar-dig-mer/wiki/nya-dagbladet/
https://expo.se/nyhet/alternativmediernas-kina-resa-var-finansierad/
https://newsvoice.se/2023/09/folkrepubliken-kina-74/
https://newsvoice.se/2024/02/china-stabilization-muslim-integration-xinjiang/
https://www.politico.eu/article/belgian-far-right-vlaams-belang-creyelman-suspended-allegedly-recruited-china-spy-on-europe
https://www.breitbart.com/europe/2023/04/19/chinese-spy-claims-in-european-parliament-spark-claims-and-counter-claims/
https://www.breitbart.com/europe/2023/04/19/chinese-spy-claims-in-european-parliament-spark-claims-and-counter-claims/


6﻿Navigating Chinese presence in the Swedish media landscape  

revolve around China’s economic and technological development, encouraging Sweden to 
cooperate with China. In one op-ed, the Ambassador states that false Xinjiang-related infor-
mation has been deliberately spread by individuals in an attempt to deceive the international 
community and hinder Xinjiang’s development. During 2023, we found there was also a rise 
in articles, primarily published on the NewsVoice website, which were authored by organi-
zations and individuals associated with the Chinese United Front network. These articles 
include pieces such as one titled “Swedish decision-makers have an irrational faith in NATO, 
the G7, and the EU”, which was penned by the chairman of the Belt and Road Institute in 
Sweden.

Notably, a news website with a Swedish domain, Luddpress.se, was featured as one of at 
least 123 identified websites in a 2024 report by the Canadian research institute, the Citizen 
Lab, posing as local news outlets while being operated from the PRC. According to the re-
port, these websites disseminate pro-Beijing disinformation and attacks against individuals 
concealed within much larger volumes of commercial press releases and news content from 
different news agencies. In connection to this brief, it has not possible to identify articles 
containing pro-Beijing disinformation. However, the Citizen lab report states that articles are 
routinely removed from the website after publication, so it may be that such articles were 
published but have since been taken down.

The effectiveness of the CCP’s efforts to influence the Swedish 
media landscape

China’s influence within the Swedish information landscape appears limited. Yet there are 
notable indicators suggesting potential avenues for future influence. Analysis reveals that 
specific narratives in Swedish news media align with China’s official messaging. For instan-
ce, there are narratives that depict China as a crucial global power and emphasize the costly 
consequences of opposing it. This alignment raises significant concerns regarding China’s 
potential to shape Swedish perceptions.

The effectiveness of persuasive efforts hinges on a pre-existing baseline of agreement per-
suader and the persuaded. In the Swedish context, effective CCP persuasion could manifest 
through actors’ pre-emptive alignment with Chinese interests. For instance, this might invol-
ve Swedish media or political figures engaging in self-censorship or avoiding actions that 
could provoke retaliation from China. Were these actors to engage in such self-regulation as 
a result of CCP influence, this could create a more favourable environment for further CCP 
influence over time. 

The specialized platforms that have been mentioned in this report, including both Chine-
se-language diaspora media and Swedish niche media outlets, despite having smaller audi-
ences compared to mainstream media, still pose a distinct risk by amplifying and reinforcing 
pro-China narratives. These platforms subtly influence public opinion and shape attitudes 
within Sweden about China and the CCP. The CCP’s targeted approach, utilizing niche 
media outlets, ensures that pro-China narratives reach specific segments of the population, 
thereby gradually shifting public discourse. 

Recent studies, particularly those from Australia, underscore the significant role played by 
Chinese-language diaspora media in influencing views among recent Chinese migrants. This 

http://se.china-embassy.gov.cn/sgxw/202404/t20240418_11284350.htm
http://se.china-embassy.gov.cn/sgxw/202404/t20240418_11284350.htm
http://se.china-embassy.gov.cn/sgxw/202309/t20230907_11139375.htm
http://se.china-embassy.gov.cn/sgxw/202309/t20230907_11139375.htm
https://newsvoice.se/2023/06/stephen-brawer/
https://citizenlab.ca/2024/02/paperwall-chinese-websites-posing-as-local-news-outlets-with-pro-beijing-content/
https://citizenlab.ca/2024/02/paperwall-chinese-websites-posing-as-local-news-outlets-with-pro-beijing-content/
https://stratcomcoe.org/pdfjs/?file=/publications/download/Chinas-Influence-in-the-Nordic-Baltic-Info-Environment-UPDATED.pdf?zoom=page-fit
https://theconversation.com/how-australias-mandarin-speakers-get-their-news-106917


7﻿Navigating Chinese presence in the Swedish media landscape  

is because platforms like WeChat are central to these migrants’ news consumption. Further-
more, the presence of CCP-friendly outlets within the diaspora serves as a constant remin-
der of the Party’s influence in the host country, which can potentially impact on the ability and 
willingness of the Chinese diaspora to express dissenting opinions. The potential for self-
censorship within the diaspora further extends the CCP’s control beyond China’s borders. 

The expulsion of Chinese journalists from Sweden, alongside other documented connec-
tions between the Chinese authorities and various media outlets – mainstream, specialized, 
and alternative – accentuates the complex dynamics at play. This intricate interplay between 
the Swedish media landscape and the Chinese authorities’ efforts to influence public per-
ceptions of China underscores the critical need for continued scrutiny. 

Future monitoring should particularly focus on the CCP’s engagement with alternative me-
dia. This strategy might seem counterintuitive because some of this media has previously 
appeared quite critical of the CCP, especially given the historical scepticism towards China 
among European right-wing parties. However, the way in which the CCP has managed to 
develop relations with some alternative media outlets illustrates the adaptability and sop-
histicated nature of its influence operations. By engaging with alternative media, the CCP 
leverages diverse channels to disseminate its narratives, ensuring broader reach and deeper 
penetration of its messaging. 

Overall, the nuanced and multifaceted approach that the CCP has been found to take in its 
influence operations highlights the importance of a vigilant and analytical response. Under-
standing and countering these efforts requires a comprehensive strategy that addresses 
both overt and covert methods of influence. 



Erika Staffas Edström

Erika Staffas Edström is an analyst at the Swedish National China Centre.

About NKK
The Swedish National China Centre was established in 2021 as an independent unit at the

Swedish Institute of International Affairs (UI). The Centre conducts policy-relevant research

and aims to contribute to a long-term improvement in the state of China-related knowledge

in Sweden. Any views expressed in this publication are those of the author. They should not

be interpreted as reflecting the views of the Swedish National China Centre or UI.


