Fritänkare mot mördare i Bangladesh
Mordet på en ledande bangladeshisk-amerikanska intellektuell, Avijit Roy, sände chockvågor genom fritänkare också utanför Bangladeshs gränser. Bilden från en protest i Calcutta, Indien den 1 mars 2015. Foto: Saikat Paul/Shutterstock

Fritänkare mot mördare i Bangladesh

Krönika. På en vanlig Stockholmsgata får Tasneem Khalil en kuslig påminnelse om vad extremistiska mördare gör mot fritänkare i hans forna hemland Bangladesh. Här berättar han också om historien om hur bengaliska fritänkare tog strid mot all slags obskurantism – och om hur de med tiden fick en grupp jihadister emot sig, unga män som i sin tur hämtat inspiration av en eldfängd predikant i Jemen.

Publicerad: 2016-12-05

Han stoppade ned handen i sin ryggsäck och sa med ett leende:

– Jag har något till dig.

Jag fick en gåva i min utsträckta hand. Det var en bok på 96 sidor, en översättning till bengali av Am I a Monkey?: Six Big Questions About Evolution av den spansk-amerikanske evolutionsbiologen Fransico J Ayala. Jag tittade på omslagsbilden, som föreställde en ledsen apa som höll på att förvandlas till människa.

En av bokens översättare, Ananta Bijoy Das, blev i maj 2015 hackad till döds av machetesvingande mördare utanför sitt hem i Sylhet i nordöstra Bangladesh.

Bokens andre översättare, Siddhartha Dhar, stod nu framför mig, någonstans i Stockholm.

Att översätta en bok om evolutionen kan vara farligt ibland.

Ananta Bijoy Das (1982–2015) var en profet för den fria tanken som år 2005 organiserade den första gruppen fritänkare i Sylhet (vilket råkar vara min hemstad).

De flesta av dessa fritänkare studerade på Shahjalal University of Science and Technology, som uppkallats efter ett sufiskt helgon (islamisk mystiker) som sägs ha spridit islam i denna region på 1300-talet.

Ananta och hans vänner hade en annan mission: de ville sprida vetenskapligt tänkande och förnuft i en av landets mest religiöst konservativa landsändar. De organiserade studiecirklar, översatte viktiga och kritiska texter om vetenskap, pseudovetenskap, religion, sexualitet, politik och världshistoria; de skrev essäer som utmanade system som stod för ett socialt, politiskt eller religiöst förtryck; de gav ut en tidskrift under namnet Jukti (förnuft, logik). De var också med i Muktomona (fritänkare), ett bredare nätverk med bangladeshiska fritänkare som grundats av den bangladeshisk-amerikanska författaren Avijit Roy.

Men detta arbete upprörde givetvis en massa människor. Homeopater hotade med att stämma redaktörerna och artikelförfattarna i Jukti för artiklar som har exponerat pseudovetenskapen inom deras affärsverksamhet. Andra var förolämpade av essäer som kritiserade hinduismen. Åter andra hade svårt för diskussioner som bröt tabun kring sexualitet. Och när Ananta skrev en bok om pseudovetenskap i Sovjetunionen gick den auktoritära vänstern igång mot honom.

Men de mest högljudda motståndarna var islamistiska studenter på Shahjalals universitet för vetenskap och teknologi. De hade sin egen mission: att propagera för neo-ortodox islam. Många av dem var medlemmar i Hizb ut-Tahrir, ett panislamiskt parti. Medan fritänkarna översatte verk av författare som Fransico J Ayala, var islamisterna fullt upptagna med att sprida salafistiska läror av predikanter som Zakir Naik och Bilal Philips.

Över hela Bangladesh pågick en idéstrid mellan fritänkare och islamister – en kamp som mestadels ägde rum på internet, på bloggar och i diskussionsforum. I denna kamp stod personer som Ananta Bijoy Das och Avijit Roy i förgrunden för fritänkarna. Under deras ledning kunde fritänkare i Bangladesh  utmana okunnighet och mörkermän. Och i detta ordkrig tog fritänkarna hem segern.

Någon gång kring 2011 började en annan grupp bengaliska översättare organisera sig i undanskymda vrår på internet. Vid närmare betraktelse kan man hitta de första tecknen på deras verksamhet på bortglömda bloggar, Facebookgrupper och hemsidor som kan grävas fram via webbplatsen  Archive.

Dessa bangladeshiska muslimer övergick från mainstream-salafism till ett nytt stadium. De ville bli heliga krigare för islam genom att anmäla sig som fotsoldater i ett globalt jihad.

Som förberedelse för denna jihad översatte de hundratals jihadistiska dokument till bengali: predikningar, fatwor, kommunikéer och martyrlegender. År 2012 tog de sig namnet Ansarullah Bangla Team. Därmed hade en ny jihadistgrupp fötts på internet.

I det verkliga livet hette Ansarullah Bangla Teams grundare Jasimuddin Rahmani. Han var en mufti som hållit predikningar efter fredagsbönen (khutbah-e-Jumuah) i en moské i Dhaka. Han var en av landets mest inflytelserika salafistiska predikanter och hans neo-ortodoxa tolkningar av islam lockade hundratals unga män till moskén.

Rahmanis lärjungar var mestadels studenter på olika privata universitet i huvustaden. Många hade tidigare varit medlemmar i Hizb ut-Tahrir, som förbjöds och stämplades som en terroristorganisation av Bangladeshs regering 2009. Under Rahmanis ledning försökte dessa män få kontakt med en annan terroristgrupp: al-Qaida. Översättningar till bengali av viktiga al-Qaida-dokument var deras första steg mot detta mål.

I maj 2012 publicerade Ansarullah Bangla Team en bengalisk översättning av The Dust will Never Settle Down, en föreläsning av den jemenitisk-amerikanske imamen och al-Qaida-ideologen Anwar al-Awlaki, som dödades i en amerikansk drönarattack mot Jemen 2011. Föreläsningen är en av de mest inflytelserika predikningar som denne imam höll, eftersom den lägger en teologisk grund för brutala och skoningslösa mord på hädare och avfällingar  – med andra ord på alla som förolämpar profeten Muhammed eller avviker från islams diktat.

Anwar al-Awlaki Foto: Wikimedia Commons

Awlakis geni bestod i att han lade grunden till en ny form av jihad, där rent intellektuella verksamheter som den franska satirtidningen Charlie Hebdo eller den bengaliska webbsidan Muktomona blev legitima mål för väpnad kamp. Det är naturligtvis en bedrift att Awlaki, från sin grav någonstans i Jemen, kunde bli andlig ledare för en grupp välmotiverade mördare ända borta i Bangladesh.

Och det är nu i Bangladesh som fritänkare likt Ananta Bijoy Das och Avijit Roy slaktas av Awlakis lärjungar. Dessa skribenters enda brott var att de gett sig in på livsviktiga diskussioner om religion och blottlagt ett system med religiöst förtryck. Sedan februari 2012 har minst tio intellektuella och aktivister mördats av denna grupp. De har alla blivit hackade till döds av unga män som svingat sina machete: medlemmar i Ansarullah Bangla Team/Ansar al Islam.

Deras senaste dödsoffer heter Xulhaz Mannan och Mahbub Tonoy. De blev nedhuggna i Xulhaz hem i Dhaka den 25 april. De båda var modiga förkämpar för htbq-rättigheter i ett av världens mest homofobiska länder – två martyrer som dog i kampen för frihet och mänskliga rättigheter.

Ljusvaka i protest mot morden på bloggare. Från Guardian den 26 april 2016. 

Kommer den här kampen att pågå även om listan med martyrer blir ännu längre? Jag ställde frågan till Siddhartha under vår promenad längs Stockholms gator.

– De kommer aldrig att kunna skrämma oss till tystnad. När vi gick in för detta visste vi att vi skulle bli utsatta för dödsfara. Vi accepterade det som ett faktum, sade han till mig.

Men faktum är att den fria tanken aldrig kan mördas.


Tasneem Khalil

Översättning från engelska: Bitte Hammargren

Denna text publicerades ursprunligen på Tasneem Khalils egen hemsida.

Denna publicering har finansierats med stöd från Sida. Sida har ej deltagit i produktionen. Ansvaret för innehållet är ansvarig utgivares.